Menu Zamknij

Zasiedzenie na rzecz osoby zmarłej (spadkodawcę) a podatek od zasiedzenia

Czy jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku od zasiedzenia w wysokości 7 % w sytuacji, gdy zasiedzenie zostanie stwierdzone na osobę zmarłą (naszego spadkodawcę)?

Zasiedzenie na rzecz osoby zmarłej

W artykule o podatkach od zasiedzenia zostały przedstawione ogólne zasady opodatkowania w przypadku uzyskania własności przez zasiedzenie. Tym razem omówię sytuację szczególną – tj. gdy zasiedzenie zostanie stwierdzone na osobę zmarłą (najczęściej naszego spadkodawcę).

W skrócie – w takim przypadku spadkobierca nie będzie zobowiązany do płacenia podatku w wysokości 7% od zasiedzenia. Wynika to z faktu, że w stosunku do osoby zmarłej, gdy jeszcze żyła, nie powstało zobowiązanie podatkowe (ponieważ fakt zasiedzenia został stwierdzony przez sąd dopiero po śmierci i siłą rzeczy nie było możliwości doręczenia takiej osobie decyzji podatkowej). Tym samym, spadkobierca nie odziedziczył tego „długu podatkowego”.

Zasiedzenie na spadkodawcę może być zatem korzystne pod względem podatkowym. Oczywiście, może nie być dla nas korzystne pod innymi względami, jeśli nie jesteśmy jedynymi spadkobiercami, a pozostali spadkobiercy także roszczą prawo do posiadanego przez nas gruntu. Wszystko zależy od okoliczności faktycznych i strategii procesowej.

Zasiedzenie na rzecz osoby zmarłej a podatek

Czy to znaczy, że gdy sąd stwierdzi nabycie własności przez zasiedzenie przez naszego spadkodawcę, nie mamy żadnych obowiązków w stosunku do fiskusa? Niestety, nie jest tak różowo. W takiej sytuacji jesteśmy zobowiązani do korekty zeznania podatkowego dotyczącego podatku od spadków i darowizn. Jeśli nie jesteśmy zwolnieni na mocy odpowiednich przepisów z płacenia tego podatku, wówczas urząd skarbowy zobliguje nas do jego uiszczenia, w wysokości zależącej od tzw. „grupy podatkowej” (w zależności od pokrewieństwa). Pojawia się tutaj kwestia ewentualnego przedawnienia, ale niestety jest to na tyle skomplikowana kwestia, że będzie poruszona w odrębnym artykule.

Podziel się:

O autorze

Witaj,

nazywam się Jan Górski. Jestem adwokatem specjalizującym się w prawie cywilnym, między innymi w sprawach o zasiedzenie.

Współautorem bloga jest adwokat Michał Górski, doktor nauk prawnych. Szerzej przedstawiamy się Czytelnikom w sekcji "o nas".

Zapraszamy do kontaktu, jak również na naszego drugiego bloga o odszkodowaniu od Państwa (gminy, powiatu) .

adwokat jan gorski zasiedzenie

Wasze Opinie:

Kancelaria Adwokacka Jan Górski
5.0
Na podstawie 58 opinii
powered by Google
Iza SIza S
11:16 08 Jan 23
W imieniu mojego taty polecam współpracę z mecenasem dr Michałem Górskim. Obsługa prawna bardzo profesjonalna. Jasne przedstawienie różnych wariantów rozwiązania sprawy. Bardzo dobre przygotowanie do rozmowy. Rzetelne podchodzenie do sprawy. Kultura osobista na wysokim poziomie. Bardzo polecam!
Agnieszka TomczykAgnieszka Tomczyk
21:15 24 Oct 22
Bardzo rzeczowy i dobrze przygotowany do spotkania prawnik. Realnie ocenia szanse wygrania sprawy. Rzetelny i cierpliwy. Polecam serdecznie szczególnie w sprawach zasiedzenia, ponieważ ma ogromna wiedzę i doświadczenie, statystyki mówią same za siebie.
Sylwia Maluszycka-CeliSylwia Maluszycka-Celi
14:36 21 Oct 22
Bardzo polecam współpracę z mecenasem Michałem Górskim. Profesjonalnie poprowadzona sprawa o zasiedzenie nieruchomości, wszystko sprawnie i terminowo. Bardzo dobry kontakt na każdym etapie sprawy, jasne i konkretne wytyczne w sprawie kierunku działania oraz niezbędnych dokumentów. Dodatkowo pan Michał jest bardzo sympatycznym człowiekiem. Polecam serdecznie!
Dagmara DziarnowskaDagmara Dziarnowska
09:04 11 Apr 22
Bardzo polecam korzystanie z usług tej kancelarii. Mecenas Michał Górski est wyjątkowo kompetentny, widać że bardzo sprawny w ocenie sprawy, ktora w moim przypadku jest bardzo skomplikowana. Fachowa porada na poziomie, przy tym miły i serdeczny kontakt i bardzo ludzkie traktowanie. Korzystajcie.
MarlenaMarlena
22:56 22 Mar 22
Bardzo serdecznie polecam Kancelarie Mecenasa Jana Górskiego. Nasza sprawa była bardzo trudna. W trakcie tych kilku lat trwania procesu zawsze dyspozycyjny , przygotowany do każdego spotkania i do każdej rozprawy . W chwilach krytycznych kiedy sprawa się mniej lub bardziej komplikowała Pan Mecenas zawsze emanował opanowaniem i wiarą w sukces. Pełen profesjonalizm. Brawo.Jeszcze raz DZIĘKUJEMY.
Paulina ManiosPaulina Manios
09:40 01 Feb 22
W marcu 2021 r. nawiązaliśmy z Kancelarią współpracę w sprawie dotyczącej zasiedzenia udziałów w nieruchomości. Od samego początku zarówno mec. Michał Górski, jak i mec. Jan Górski wykazali się dużym zaangażowaniem w szczegółowe ustalenie stanu faktycznego sprawy, rozważenie potencjalnych czynników niepowodzenia postępowania sądowego oraz skrupulatne przygotowanie wniosku o zasiedzenie.Dzięki rozległej wiedzy merytorycznej i przede wszystkim doświadczeniu mec. Michała oraz Jana Górskich sąd wydał postanowienie stwierdzające zasiedzenie udziałów już na pierwszej rozprawie. Jesteśmy ogromnie wdzięczni za rzetelność, profesjonalizm, wsparcie i życzliwe, ludzkie podejście do naszej sprawy. Życzymy dalszych sukcesów naukowych oraz zawodowych i z pewnością będziemy polecać!
js_loader
Zobacz wszystkie opinie w Google
Subscribe
Powiadom o
guest
45 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
KIKA
KIKA
25 sierpnia 2022 13:53

Witam,
w dniu dzisiejszym otrzymałam sądowe postanowienie o zasiedzeniu przez naszą zmarłą babcie, po której dziedziczymy ja i moja siostra po 1/2 części spadku każda z nas (postanowienie o nabyciu spadku po babci jest z 2018 r.). Mam pytanie: kogo wpisać w księdze wieczystej – mnie i siostre, czy zmarłą babcię? Księgi wieczystej nie było, dopiero będziemy zakładać. Czy musimy zgłaszać nabycie tej nieruchomości w US, skoro składałyśmy zeznanie po postanowieniu o nabyciu spadku w 2018 r. i wykazałyśmy te nieruchomość? I kiedy możemy tą nieruchomość sprzedać bez powstania obowiązku podatkowego? Babcia zmarła w 2011 r.

Jan Górski
Admin
Reply to  KIKA
14 września 2022 12:45

Szanowna Pani,
Do założenia księgi wieczystej potrzebne będą prawomocne postanowienia o stwierdzeniu zasiedzenia na rzecz babci oraz o stwierdzeniu nabycia spadku po niej na rzecz Pani i Pani siostry. Sąd powinien na tej podstawie wpisać do księgi wieczystej jako właścicielki obie Panie. Ponownego wniosku do urzędu skarbowego nie musicie Panie składać. Sprzedać nieruchomość możecie zaraz po ujawnieniu prawa własności w księdze wieczystej.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

kaz
kaz
11 lipca 2021 15:34

Witam, w marcu 2021 roku zmarla moja mama nie posiada ksiegi wieczystej dzialki i domu, znalazlem umowe o podlaczenie licznika elektrycznego z roku 1976 stwierdzajacy staly pobyt, umowy na prad, wode i smieci sa podpisane na mame ale oplaty sa robione z mojego konta bankowego, ja wraz z mama mieszkam w tym domu 37 lat czyli od urodzenia jestem na stale zameldowany i chcial bym wniesc o zasiedzenie i ustalenie wlasciciela ze wzgledu na promblem z przeniesieniem przylacza wodociagowego ktore wymaga aktu wlasnosci.
I tu moje pytanie jakie rozwiazanie bedzie najkorzystniejsze, czy starac sie o zasiedzenie na rzecz mamy czy na mnie? czy moze udac sie do notariusza?

Jan Górski
Admin
Reply to  kaz
29 lipca 2021 07:14

Szanowny Panie,
adresowanego do sądu Z przedstawionego przez Pana opisu wynika, że posiadaczem samoistnym nieruchomości była Pańska mama, a więc żądanie wniosku o zasiedzenie powinno opiewać na jej rzecz. Notariusz nie ma uprawnień do stwierdzania nabycia własności przez zasiedzenie.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

Dariusz
Dariusz
13 czerwca 2021 11:23

Dzień dobry Panie Mecenasie. Mam taką sprawę: jedna osoba Pani X złożyła wniosek o zasiedzenie części mojej działki. Pani X zmarła w trakcie rozpatrywania wniosku. Czy teraz jej mąż (który nie był Wnioskodawcą, ale był we wspólnocie majątkowej i też od pewnego momentu uczestniczył w zasiedzeniu) albo dzieci mogą kontynuować tą sprawę zasiedzenia przez zmarłą czy sprawa zostanie umorzona i dopiero spadkobiercy (np. mąż, dzieci) będą mogli wnieść nowy wniosek na rzecz zmarłej Pani X?

Jan Górski
Admin
Reply to  Dariusz
8 lipca 2021 07:45

Szanowny Panie,
W rzazie śmierci wnioskodawcy, w jej miejsce wstępują jej spadkobiercy, a więc nie muszą zakładać nowej sprawy i ponosić dodatkowych kosztów.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

Pytanie
Pytanie
6 września 2019 14:16

Witam mam pytanie: odziedziczyłam spadek po mamie 3arową działkę za którą nigdy nie był naliczony podatek,czy jestem zobowiązana do naliczenia podatku wstecz i jego uiszczenia,czy obowiązuje mnie podatek od momentu nabycia działki?

Jan Górski
Admin
Reply to  Pytanie
19 września 2019 07:45

Szanowna Pani,
zgodnie z art. 98 ordynacji podatkowej,do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe. Za dług spadkowy uważa się także, niestety, zaległości podatkowe obciążające spadkodawcę.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

aga
aga
4 maja 2019 16:18

Witam.proszę o pomoc. Jest działka z domem. Wg KW właścicielem nieruchomosci sa dziadkowie mojej mamy, mojej cioci czyli siostry mamy i wuja czyli brata mamy który to właśnie zmarł i jako jedyny mieszkał w tej nieruchomości. Dziadkowie mojej mamy mieli więcej dzieci. Jak postapic w takiej sprawie? Wuja mieszkał w tym.domu od urodzenia. Moja mama i ciocia mieszkały w nim od urodzenia do około 20-30 lat. Wystąpić o zasiedzenie można na zmarłego wuja ? Ale wuja i tak nie żyje i nie ma żadnych testamentow nikogo z rodziny a żeby sprzedaż później ta nieruchomość i tak właścicielem musialabybyc siostry wuja ?

Jan Górski
Admin
Reply to  aga
7 maja 2019 08:55

Szanowna Pani,
W opisie przez Panią sytuacji nie podała Pani czy wuj był człowiekiem rodzinnym, czy samotnym. Jeżeli samotnym, to proponowałbym aby Pani mama, która będzie jedną z jego spadkobierczyń, wniosła sprawę o stwierdzenie nabycia spadku po swoim bracie. Nie musi działać sama, może do tego pisemnie upoważnić Panią, jako córkę. Po uzyskaniu stwierdzenia nabycia praw do spadku, należałoby wystąpić o zasiedzenie, rozumiem że na rzecz zmarłego wuja. Po uzyskaniu zasiedzenia, osoby dziedziczące po nim mogą sprzedać zasiedziane przez niego nieruchomości.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

aga
aga
Reply to  Jan Górski
7 maja 2019 12:27

Dziękuję, tak wuja był samotny. Nie miał żony ani dzieci. Ale mama.ma siostrę czy mozna złożyć wniosek o spadek na mamę i ciocie ? Tak by obie stały się wlascicielkami ? I po sprzedaży działki podział na połowę uzyskanego przychodu ?

Jan Górski
Admin
Reply to  aga
7 czerwca 2019 08:51

Oczywiście, dziedziczyć będą obie siostry.
adw. Jan Górski

gabrysia
gabrysia
10 kwietnia 2019 13:55

Dzień dobry.
W naszej rodzinie mamy następujący problem.
Babcia, która zmarła w 1998 roku zamieszkiwała nieruchomość w sąsiednim województwie przez 40 lat. Jedną działkę miała na własność, jedną działkę, na której posadowiony był dom, nabyła zawierając umowę słowną w latach 50-tych. Babcia mieszkała tam do śmierci. Miała 5 dzieci, dwójka nie dożyła otwarcia spadku. Stwierdzenie nabycia spadku po babci nastąpiło 2 sierpnia 2018 r.
Jedna z córek babci zamieszkała i użytkuje obie działki od śmierci babci. Niedawno, całkiem przez przypadek dowiedzieliśmy się, że owa córka złożyła wniosek o nabycie działki z domem przez zasiedzenie.
Taka sytuacja nie jest zgodna z wolą babci a ponadto, uważamy, że działkę z domem po babci powinni dziedziczyć wszyscy jej spadkobiercy.
Co możemy zrobić w tej sytuacji? Wiemy, że było ogłoszenie w jednej z gazet, ale nie wiemy kiedy ono było ani w jakiej gazecie. Czy możemy w jakiś sposób dołączyć się do postępowania, żeby móc wywalczyć przed sądem zasiedzenie na rzecz zmarłej babci?

Jan Górski
Admin
Reply to  gabrysia
7 maja 2019 07:03

Szanowna Pani,
Powinniście Państwo napisać do sądu właściwego dla ostatniego zamieszkania babci i położenia nieruchomości pismo informujące o ty, że zgłaszacie się do udziału w sprawie, opisując wskazaną w korespondencji do mnie sytuację, i podając więcej szczegółów, tak aby było możliwe ustanie o jaka konkretnie sprawę chodzi (koniecznie nazwiska osób, zwłaszcza tej córki, która wniosła sprawę o zasiedzenie.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

Janusz Poreda
Janusz Poreda
15 marca 2019 23:19

Szanowny Panie Mecenasie poproszę o pokierowanie do dalszego postępowania w dość nietypowej sytuacji a mianowicie:po przeprowadzeniu sprawy o zasiedzenie (czas ok.3 lata) uzyskanie księgi wieczystej (ja z bratem po 1/6 części a mama 4/6 części) zgłosiliśmy sprawę do urzędu skarbowego odpowiednim drukiem.Na początku marca każdy z nas otrzymał naliczony podatek 7% .Niestety mama już po otrzymaniu wiadomości zmarła (95 lat). Co by Pan doradził? Dziękuję.Krystyna.

Jan Górski
Admin
Reply to  Janusz Poreda
23 marca 2019 11:09

Szanowna Pani,
Przepisy od art. 97 do art. 100 Ordynacji podatkowej ustanawiają zasadę, zgodnie z którą zobowiązanie podatkowe przechodzi na spadkobierców zmarłego podatnika, jeżeli jego zobowiązanie podatkowe zostało ustalone ostateczną decyzją. W Państwa przypadku istotna kwestią jest więc, czy decyzja ustalająca podatek Mamie uprawomocniła się przed jej śmiercią, czy też nie.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

Anna
19 grudnia 2018 14:17

Witam mam problem jesteśmy z mężem współ właścicielami domu oraz działki druga połowa należała do moich dziadków ale babcia i dziadek już nie żyją my obecnie też tam nie zamieszkujemy a części po babci i dziadku mieszka ich syn z rodziną tylko w tym jest problem ze oni nie chcą płacić podatku tylko upomnienia do nas przychodzą a my wogole z niczego tam nie korzystamy czy jest możliwość żeby odrzucić albo oddać nasza cześć dodam że jest w toku postępowanie spadkowe po babci

Jan Górski
Admin
Reply to  Anna
27 grudnia 2018 12:53

Szanowna Pani,
Niestety, podatek od nieruchomości obciąża jej właściciela niezależnie od tego czy z tej nieruchomości korzysta. Dlatego z chwilą uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku po babci proszę
Szanowna Pani,
Po uprawomocnieniu się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku po babci możecie Państwo
złożyć do właściwego urzędu gminy wniosek o uwzględnienie w wymiarze podatku także jej spadkobierców. Możecie też Państwo dochodzić od pozostałych spadkobierców zwrotu odpowiedniej części zapłaconego podatku. Jeśliby została wniesiona sprawa o zniesienie współwłasności i o dział spadku po babci, to możecie w niej złożyć oświadczenie, że nie chcecie tej nieruchomości w naturze. W sprawie o dział możliwe też jest rozliczenie z tytułu posiadania nieruchomości przez jednych ze współwłaścicieli i niepłacenie przez nich podatków.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

Lidia S
Lidia S
4 grudnia 2018 19:32

Witam, bardzo proszę o radę jak (wejść w posiadanie, nabyć, kupić) działkę, która z jednej strony przylega do mojej (nowo nabytej) działki, a z drugiej do granicy innej gminy. Działka jest mała w kształcie trójkąta. Byłam w Urzędzie Miasta, ale okazało się ze ta działka nie ma numeru, nigdzie nie figuruje, jest niczyja, nikt nie płaci za nią podatku. Na mapach google działka jest widoczna, numer jej to 69, a poza nią jest widoczna granica miasta, więc ta działka jest. Bardzo potrzebuję tej działki, choć jest malutka 120m kw.

Jan Górski
Admin
Reply to  Lidia S
7 grudnia 2018 11:18

Szanowna Pani,
Oczywiście, nie namawiam do tego, ale może odnajdzie się właściciel działki, jeśli zacznie ją Pani użytkować?
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

Justyna
16 listopada 2018 22:53

Dzień dobry
Zwracam się do Pana z pytaniem. Otóż złożyłam w sądzie sprawę o zasiedzenie łączone. Mój tato zmarł w 2011r. Umierając miał 26lat zasiedzenia tej nieruchomości. Od dnia śmierci ja kontynuuje zasiedzenie. Co w takim przypadku z podatkiem? Czy mogę odliczyć od wartości nieruchomości odliczyć również nakłady poniesione przez tatę? Na jakiej podstawie wyliczyć wartość nieruchomości zgłaszając się do Urzędu Skarbowego? Czy wystarczy oszacować wartość metra kwadratowego w danej okolicy przez np. Ogłoszenia sprzedaży? I co jeśli np. Położyłam na nieruchomości kostkę brukową na którą mam fakturę jednak nie mam żadnego pokwitowania za nakład pracy podniesiony przy jej montażu? Serdecznie pozdrawiam

Jan Górski
Admin
Reply to  Justyna
17 listopada 2018 10:06

Szanowna Pani,
Jeżeli jest Pani spadkobierczynią po ojcu, to odziedziczyła też Pani nakłady poczynione przez niego na dom, a tym samym powinny one zostać odliczone od podstawy opodatkowania, tak jak nakłady poczynione przez Panią. Odnośnie do kosztów robocizny przy układaniu kostki, należy przyjąć przeciętny koszt szacunkowy, jeżeli w ogóle kostka ta będzie uwzględniana przy ustalaniu wartości nieruchomości do opodatkowania.
Pozdrawiam
adw. Jan Górski

?>